Aarhus H: Renovering af installationer, trafikinformation mm.
Selvom Banedanmark kalder projektet 'Perronbelysning - Aarhus H', indeholder projektet en komplet renovering af samtlige, elektriske installationer, trafikinformation og andet apteringsudstyr på alle stationens overdækkede og fritliggende perroner.

Perronbelysning mm.
I forbindelse med et gennemgribende renoveringsprojekt på Aarhus Hovedbanegård har Spangenberg & Madsen A/S (S&M) varetaget den komplette ingeniørrådgivning.
Banedanmark kalder projektet perronbelysning - Aarhus H, men projektet indeholder en komplet renovering af samtlige elektriske installationer, trafikinformation og andet apteringsud-styr på alle stationens overdækkede og fritliggende perroner.
Herunder kan nævnes:
- Alle gamle installationer og kabler som ikke længere var i brug er blevet fjernet.
- Belysningen under perrontaget er udført med store flotte pendler, som giver den flotte gamle og fredede bygning det helt rigtige look, og på de fritliggende perronarealer er belysningen udført med Plan 90 armaturer projekteret jf. Banedanmarks standarder herfor.
- Alle føringsveje er omlagt fra synlige kanaler, bakker og stiger over spor og perroner til føringsrør og kabelbrønde i perronerne.
Herunder er der udført styrede underbordinger på tværs af alle syv spor på stationen, med dybe kabelbrønde på hver passagerperron. Rør og brønde i perroner samt de styrede underbordinger er udført jf. gældende standardtegninger og banenormer. - Genopfyldning af huller og rander i perronerne samt belægningsarbejder med både kakler og asfalt jf. gældende GAB’er. Der er udført et komplet apteringsprojekt, som har betydet nye placeringer af infoskærme, billetautomater, ure, kameraer, skilte, højtalere etc.
- Ombygning af stationens hovedtavle.
- Fremføring af nye kabler i form af kraft, svagstrøm og fiber til diverse belysningsarmaturer, trafikinformations-udstyr og andet apteringsudstyr jf. Banedanmarks og DSB’s standarder.
Håndtering af grænseflader
I projektet findes flere grænseflader imod et DSB malerprojekt som har stået for ned-rensning og maling af hele tagkonstruktionen samt et DSB stilladsprojekt, som har over-dækket sporene komplet i tre tidsafgrænsede faser.
Herudover var der store krav til projektledelsen, da der var rigtigt mange aktører inde over projektet. Der kan f.eks. nævnes Banedanmark Anlæg & Fornyelse, Banedanmark, Teknik drift, Banedanmark Trafikinformation, DSB (krav til teknik) og DSB ift. daglig drift af stationen samt en ambulancevej som skulle spærres.
Kontakt os endelig

