|
|
BLL - Ny banestation Øst, Billund
Billund Lufthavn har behov for at udbygge med en ny banestation. S&M har udarbejdet idéoplæg til etablering af de tekniske anlæg og installationer, herunder forsyning, fordelingsanlæg, regulatorer, brandovervågning, lyn- og transientbeskyttelse, ventilation, køling, fjernstyring mv. Projektet blev stoppet og udsat grundet Covid-19.
Læs mere
|
|
|
|
CPH - Kølecentral og bagagefabrik
S&M har ydet bygherrerådgivning til Københavns Lufthavne ifbm ny kølecentral, Kølecentral Vest (KCV) og ny bagagefabrik, BFW Baggage Factory West, og varetaget den tekniske rådgivning ifbm omlægning af eksisterende højspændingskabler samt forundersøgelser ifbm Teknisk Masterplan for ny 10 kV sløjfe mellem Kastrup Koblingsstation og KCV og bagagefabrikken. Endvidere bygherrens repræsentant ifbm test og commissioning, herunder formidling af CPHs meget komplekse krav og retningslinjer.
Læs mere
|
|
|
|
CPH - Udvidelse af Terminal 3, T3AE
Udviklingen af Terminal 3 i Københavns Lufthavne løber over en årrække og skal stå færdig i 2028. Samarbejdet under COWIs ledelse består udover lufthavnen primært af Aarsleff, Zeso Architects og Vilhelm Lauritzen Arkitekter. Udvidelsen omfatter et terminalområde efter sikkerhedskontrollen mellem Finger B og Finger C, hvor der skal opføres omtrent 65.000 nye kvm og ombygges 15.000 eksisterende kvm. S&M varetager el som underrådgiver til COWI. Læs mere
|
|
|
|
CPH - Udskiftning af koblingsanlæg
På baggrund af alder og slitage har Københavns Lufthavne udskiftet koblingsanlæggene på transformerstationerne i lufthavnen, tre anlæg i 2018 og tre anlæg i 2019. Spangenberg & Madsen har ydet teknisk bistand i forbindelse med planlægning, projektering og udbud af udskiftning af 10kV koblingsanlæg transformerstationerne.
Læs mere
|
|
|
|
CPH - CSC Udvidelse af sikkerhedskontrol
I forbindelse med ønsket om at udvikle lufthavnen til i fremtiden at kunne betjene 40 millioner rejsende om året mod cirka 25 millioner rejsende nu, er sikkerhedskontrollen i den eksisterende bygning blevet udvidet med plads til flere og længere kontrolspor baseret på ny teknologi samt et større køstyringsareal. S&M har været rådgivere på el-forsyning, IT-installationer, sikringsanlæg, hovedprojekt, projektopfølgning og tilsyn.
Anlægssum 300 mio. kr.
|
|
|
|
CPH - Biludlejningscenter, P1
S&M har ydet teknisk rådgivning fra projektforslag til hovedprojekt af VVS, ventilation, og elektriske installationer, samt energi- og indeklimasimuleringer brand, sikring og tilsyn. Opgaven har haft fokus på integration af installationerne i det eksisterende parkeringshus, der udfordres af en lav loftshøjde, samt at minimere bygge- og driftsomkostninger for byggeriet.
Anlægssum 12 mio. kr.
|
|
|
|
CPH - Ombygning af Terminal 2, Arkaden
S&M har været fagleder og rådgiver for el-tekniske anlæg og koordinator på bygherreleverancer for el, sikring og IT. Projektet omfattede blandt andet 1400 m2 ekstra plads til passagererne, nye check-in pulte, hævede lofter, dynamisk skiltning og "way-finding" mm. Det kan nævnes, at S&M, i samarbejde med Holm & Grut, har været med til at designe og udvikle nye effektfulde belysningsarmaturer, der er baseret på nyeste LED teknologi.
Anlægssum ca. 100 mio. kr.
|
|
|
|
Doha New International Airport, Qatar
Spangenberg & Madsen har ydet teknisk bistand fra Danmark samt på site i DOHA i forbindelse med projektering og udførelse af el-arbejder for det komplette bagagesorterings- og udleveringsanlæg i den nye lufthavn, som Qatar har bygget.
Terminalbygningen er 590.000 m2, og bagageanlægget har en kapacitet på 25 mio. passagerer - forberedt til at kunne udvides til det dobbelte.
Anlægssum 11. mia. $.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|